Handleiding factureren vanuit Mr. Winston

You are here:
< Back

Factureren met behulp van Mr. Winston

 

Het kan natuurlijk zijn dat u (zakelijke) relaties te gast heeft die u wil factureren. Afhankelijk van wat voor bedrijf u bent kan het zich natuurlijk voordoen dat meerdere Rekeningen vanuit Mr. Winston naar dezelfde Debiteur op een verzamelfactuur terecht moeten komen.

Deze handleiding beschrijft het “Op rekening” proces, van het bestellen tot het factureren.

Kassa (werkvloer)

  1. Log in bij de kassa (in de app of op https://pos.mrwinston.nl)
  2. In de kassa kun je bestellingen via de normale weg doen (op een tafel / zonder tafel).
  3. Op het moment dat er een tafel wordt afgerekend kunt u er voor kiezen een betaling te registreren. Als u later een factuur wil sturen kies dan de betaalmethode “Op rekening”. NB: Een tafel die “Op rekening” wordt afgeslagen kan maximaal 1 betaling bevatten ter hoogte van het totaal op de rekening.
  4. Als de betaalmethode “Op rekening” is geselecteerd wordt u gevraagd om een debiteur te selecteren. Als de debiteurnaam die u invult niet bestaat, dan wordt er een nieuwe debiteur toegevoegd.
  5. De rekening is nu voldaan en de tafel krijgt weer een groene kleur.

 

Facturatie

  1. Log in op de backoffice (via https://backoffice.mrwinston.nl)
  2. Ga via het Menu (links) naar “Planning & Rapportages” > “Rekeningen en Facturen”. In dit scherm ziet u alle rekeningen zoals ze zijn afgeslagen. U kunt op het oogje klikken om de rekening te bekijken.
  3. Als u rekeningen wil factureren kunt u het beste de rekeningen filteren op betaalmethode. Dit doe je door het knopje met de drie puntjes in de kolom betalingen aan te klikken en de “account” (Engels voor “op rekening”) aan te klikken.
  4. Vervolgens selecteert u de rekening(en) die u wilt facturen op en gaat u via het menu (drie puntjes) rechtsboven in de hoek naar “met de geselecteerden” > “Factuur aanmaken”.
  5. Selecteer de Debiteur voor wie de factuur is (of maak er een aan), en druk op opslaan.
  6. U komt nu in het overzicht van de facturen, daar ziet u uw factuur staan en kunt u de factuur die u heeft aangemaakt bekijken middels het oogje.
  7. Als u via “Planning & Rapportages” > “Rekeningen en Facturen” terug gaat naar het rekeningoverzicht en kijkt naar de rekening die u zojuist heeft aangemaakt dan ziet u dat de rekening nu is gemarkeerd als “gefactureerd”.

 

Boekhoudkundige overwegingen

  • Wij houden alleen bij wat er door de kassa geregistreerd wordt, als u later via de backoffice rekeningen als gefactureerd markeert heeft dit dus geen invloed op het resultaat van de “Op rekening” betaalmethode.
  • U kunt “Op rekening” als controle rekening gebruiken voor de som van de openstaande facturen, te verzenden facturen en reeds voldane facturen binnen een periode. Houdt rekening met het feit dat de factuurdatum die u op de factuur vermeldt afwijkt van de datum dat de rekening “Op rekening” is afgeslagen. Afhankelijk van uw facturatieproces wijkt het bedrag in de rapporten dus af van de som van de openstaande debiteuren en betaalde facturen.
  • Als u de “Op kamer” betaalmethode gebruikt om facturen te maken dan wordt de omzet geregistreerd onder deze betaalmethode ook in uw kamer management systeem geregistreerd. Gebruik in dit geval de “Op rekening” betaalmethode uitsluitend voor facturen die alleen “Mr. Winston omzet” bevatten.

Feedback? Graag!

Wij zijn dag en nacht bezig om onze dienstverlening te verbeteren. Als u op- en/of aanmerkingen heeft op dit specifieke onderwerp, of in het algemeen, vul dan ons feedbackformulier in op: https://www.mrwinston.nl/feedback/

Mr. Winston